Podatniku
złóż roczne zeznanie podatkowe
drogą elektroniczną !
2011-02-11
Otrzymasz znacznie wcześniej zwrot nadpłaconego podatku.
Wysłanie zeznania podatkowego przez internet jest najprostszym i najszybszym sposobem rozliczenia się podatnika z fiskusem. Czynność tę można dokonać bez wychodzenia z domu. Zeznanie można też wysłać z każdego, najwygodniejszego dla zainteresowanego, miejsca.
Za 2010 r. podatnik może złożyć zeznanie podatkowe drogą elektroniczną za pomocą systemu e-Deklaracje korzystając z strony internetowej Ministerstwa Finansów: www.e-deklaracje.gov.pl .
W 2011 r. w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu można składać następujące zeznania i deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A i PIT-19A oraz wniosek PIT-16.
Aby wysłać e-PIT zaopatrzony nieweryfikowanym podpisem wystarczy podać sześć cech osobowych podatnika: NIP, imię (pierwsze), nazwisko, numer PESEL, datę urodzenia oraz kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane dokumenty elektroniczne.
Jakie czynności powinien wykonać podatnik:
1. Pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl , z zakładki Do pobrania, aplikację desktopową e-Deklaracje i zapisać na dysku lokalnym komputera lub pobrać właściwy formularz z zakładki Formularze.
2. Wypełnić formularz zeznania wraz z odpowiednimi załącznikami. Aby uzyskać dostęp do załączników należy wpisać cyfrę „1” w odpowiednim polu zeznania (np. w przypadku zeznania PIT-37 dla załącznika PIT/O cyfrę „1” należy wpisać w polu 129). Po uzupełnieniu ww. pól załączniki zostaną automatycznie dołączone (jako kolejne strony) do formularza interaktywnego. Formularze interaktywne zapewniają kompleksowe wypełnienie przez podatnika deklaracji (wniosku) wraz z obliczeniem należnego podatku oraz uwzględnieniem odliczeń.
3. Wprowadzić dane autoryzujące do podpisania zeznania. System automatycznie przenosi następujące dane: NIP podatnika, imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia. Podatnik, wypełniając zeznanie podatkowe w 2011 r., sam musi wpisać kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok 2009 albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy za rok 2009 nie składał żadnego z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.
4. Wysłać dokument.
5. Zachować numer referencyjny wygenerowany po wysłaniu dokumentu. Ten unikalny identyfikator jest niezbędny do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).
6. Pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Prawidłowo złożony dokument uzyska status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Jest ono dowodem traktowanym na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia PIT-u w urzędzie skarbowym. Dane z dokumentu należy wydrukować i (lub) zapisać na dysku komputera.
Dokument Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest jedynym dowodem potwierdzającym złożenie zeznania w formie elektronicznej.
Zeznania PIT-36 i PIT-37 można wysłać drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego:
• indywidualnie,
• wspólnie z małżonkiem,
• w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Dodatkowo, w 2011 r., bez elektronicznego podpisu kwalifikowanego można złożyć korekty ww. wniosków, deklaracji i zeznań podatkowych.
W przypadku zeznań składanych wspólnie przez małżonków, w 2011 r. nie jest wymagane złożenie pełnomocnictwa przez drugiego małżonka na formularzu UPL-1.
Szczegółowe informacje i wskazówki dla podatnika dotyczące składania zeznań rocznych za 2010 rok drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu zawierają dodatkowe instrukcje zamieszczone na stronie www.e-deklaracje.gov.pl w zakładce Instrukcje.
Korzyści wynikające ze złożenia deklaracji w formie elektronicznej:
• oszczędność czasu,
• niższe koszty złożenia deklaracji podatkowej,
• łatwość wypełnienia,
• bezpieczeństwo przesyłanych danych,
• gwarancja poprawności składanych deklaracji,
• szybszy zwrot nadpłaty,
• ochrona środowiska,
• otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji bez wychodzenia z domu.
Podatnik ma również prawo złożyć korektę do zeznania (może tego dokonać także drogą elektroniczną).
Dane wynikające z dokumentów poprawnych pod względem formalnym i rachunkowym są przetwarzane w systemie informatycznym urzędu skarbowego. W przypadku zadeklarowania nadpłaty podatku - jej zwrot następuje w terminie ustawowym (maksymalnie 3 miesięcy od wpłynięcia deklaracji do urzędu lub jej skorygowania – w przypadku składania deklaracji drogą elektroniczną czas zwrotu nadpłaty jest jednak znacznie krótszy).
W związku z powyższym, bardzo zachęcam zainteresowanych do składania zeznań podatkowych droga elektroniczną.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej
Mariusz Woźniak