Menu |
|
Samorząd |
|
Gospodarka |
|
|
|
Na niżej podane konto bankowe można wpłacać wszelkie należności gminy np. opłatę skarbową, podatki.
11 9180 1034 2003 2001 3909 0003
|
|
|
Katalog usług dla przedsiębiorców i obywateli |
    Zgłoszenie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. 1999 nr 101 poz. 1178 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2004 nr 173 poz. 1808 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz. U. 2010 r. Nr 220 poz. 1447 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz.U. 2009 nr 50 poz. 399)
OGÓLNY OPIS:
- W celu założenia (prowadzenia) firmy osoby fizyczne muszą uzyskać Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
- Wpisowi podlega również działalność gospodarcza wykonywana na podstawie koncesji i zezwoleń.
- Przedsiębiorca wpisuje się do ewidencji ze względu na swoje miejsce zamieszkania.
- Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
- Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wypełnia się również przy:
- zmianie danych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej,
- wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,
- zawiadomieniu o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który powinien zawierać:
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
-
Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie, a w sprawach wymagających dodatkowych wyjaśnień w ciągu 30 dni po otrzymaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza przedsiębiorcy Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub Decyzję o odmowie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej .
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
- Odmowa wpisu może nastąpić z niżej opisanych powodów:
- Zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (działalność wytwórcza w rolnictwie, chów lub hodowla zwierząt, usługi turystyczne świadczone w gospodarstwach rolnych turystom itp.).
- Zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie.
- Prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.
- Urząd gminy, w ciągu 3 dni roboczych od dnia dokonania wpisu do ewidencji, prześle dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wraz z kopią zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej do:
- naczelnika urzędu skarbowego wskazanego przez przedsiębiorcę,
- właściwego Urzędu Statystycznego,
- właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
REFERAT ODPOWIEDZIALNY:
-
Stanowisko d/s ewidencji działalności gospodarczej, pokój nr 15, tel: 17 2270 415,
e-mail: ewidencja@gmina.niwiska.pl
OPŁATY SKARBOWE:
- Wniosek jest wolny od opłat.
- Opłata skarbowa za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
TRYB ODWOŁAWCZY:
- Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem
poleconym).
- Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
- O zachowaniu terminu decyduje data nadania odwołania.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Formularz do pobrania
Instrukcja wypełniania wniosku EDG
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 1
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 2
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 3
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 4
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 5
Wniosek do ewidencji działalności gospodarczej - Cześć 6
|
|